Nu väntar vi på bättre tider...

I söndags morgon var det dags igen för att ta sig an Hindsen, vatten temperaturen har höjts sig nån grad sen förra veckan,så vi gjorde ett nytt försök.

Nu med lite andra förutsättningar vi hade nämligen en Askeladden 4,85.

Vi körde med 4 spön varav en var utrustad med en paravan, vi började med att köra ganska så grunt där vi haft bra resultat under  förgående år under våren.

Men detta gav inget bra resultat inte ett enda hugg, vi testade olika färger och hastighet men inget ville hjälpa. Så då försökte vi gå på lite djupare ca 4-6 meters djup. Men inget bra resultat här heller.
Klockan börjar närma sig middag och vi går in lite grundare igen, nu smäller det till på spöet med pavaranen på.

En liten fast endå fisk, nu vet vi iaf att det finns fisk i sjön. Vi fortsätter i samma anda som innan och kör vidare på ca 3 meters djup.

Då smäller det till på Nickes spö igen, en gädda på 2,6 kg, men som ni ser på bilder så mår den inte riktigt bra, så vi tog hans liv. Vi förutspråkar annars Catch and release, frågan är då vad som har hänt med fisken, är det en bjässe som har varit och nosat, eller lider gäddan av tumör som dem kan få under leken.

En ganska så dålig förmiddag med bara 2 fiskar, och gäddorna gav ingen kamp alls, Vatten temperaturen måste upp ett par grader till för att dem ska vara mer på hugget.

Inventering av materiel

Kära fiskedagbok, idag har vi gått igenom våra fiskeprylar och kontrollerat om det går att använda.
Detta är dem drag vi använder

Fiskedrag!!

Nytt för i år, En Berkley Digital våg som tar upp till 45 kg,fanns en likadan våg men den tog bara upp till 15 kilo och vem vågar ha det när man vet det simmar gäddor över 15 kilo i våra vatten!!
Ett bra plus med vågen är att den har en dubbel display och man kan spara vikter tex om du väger en påse så kan du ställa in vågen så den tar bort påsen vikt så du får fiskens exakta vikt.
Vågen är även godkänd till att registrera stor fisk!

Nytt för i år är även att vi ÄNTLIGEN skaffat ett ekolod,det är en fish easy 240.

Här kommer en liten bild på den lilla gäddan som togs den senaste fiske turen.

Till helgen kommer det bli fiske och då kommer det förhoppningsvis in ett inlägg med lite fina bilder på våra fångade fiskar!!

Hindsen.

Varit ute 2 ggr på hindsen jag har trollat och kört lite spinn fiske, men fisket har gått trögt, kanske att vattnet är lite kallt än, är ju en källvatten sjö så det är vanligtvis en kall sjö. Kanske ska upp nån grad till innan fiskarna får det lilla extra energin som behövs.

Till helgen ska det bli bra väder en 7-10 grader, Väntar nog med Hindsen 1 vecka till, förra året hade vi bra vår fiske i början av maj och framåt till juni ungefär.

Dags igen !

Efter en hård arbets vecka så har redaktionen bestämt sig för att åka och fiska igen. Förra gången gick bra med 5 gäddor på en förmiddag,men nu hoppas vi på mer och större den här gången.

Nu har isen börjat lossna på allvar, hindsen har släppt längs kanterna och fläckvis ute i sjön. Enligt rapporter så har det öppnat sig rejält på vidöstern och herrestad sjön. så nästa helg så räknar vi med att isen har gått helt, vilket vore helt fantastiskt.

Rapporter och ev bilder kommer upp under söndags eftermiddagen.

Vår fiske premiär 5 April 2010

06.30 gick alarmet på sin "lediga" dag.

I läggning av båt i Karlsfors

Det var en mulen dag och runt 7 grader och vindstilla.
Vi stannade vid en vass mitt ute i "sjön" men där var det lite för strömmat och gäddorna verkade inte vilja vara där.
Så vi åkte till en skarp udde och började kasta.
Det tog inte många kast innan den första gäddan var tagen av Jakob.
Det var en gädda på runt 3.5 kg~ med en full mage antagligen fylld med rom som hade nappat på Jakob vita "pig".

Första gäddan 2010

Mitt under operation "Ta ur kroken" så får vi ett så kallat dubbelhugg det var då nicke, henkes svåger som fick en liten gädda på knappt ett kilo.
lill snipan

Vi fortsätter och ta några kast längst denna skarpa udde för vi antar om det finns två finns säkert fler.
Rätt hade vi det dröjde inte länge te innan Jakob ropar "napp" och ingen i båten tror det kan vara möjligt att vi kan få en gädda till med så kort varsel. Även denna gädda var tagen på jerkbait draget the "pig". gäddan vägde runt 4.2 kg ~ dagens största gädda.

Vi gav stället några mer kast men det blev utan resultat.
Vi åkte 50 meter längre ner mot en lite mindre udde för vikarna var isbeläggda och fiska längst en udde har givit bra resultat idag så varför inte forsätta.

Vi tog ett 20 tal kast var och började fundera på byta plats medans henke fick bottennapp och nicke satte på motorn för åka bort dit henke satt fast, så skriker jakob ännu en gång idag "Smackelibacken" och i detta läget tror dem verkligen inte på han det får inte vara möjligt att Jakob fått tre och Henke ingen så dem vill knappt titta i vattnet för att se att där ligger nu ännu en gädda i vattnet som fått ett rejält bett om draget the "pig" som visar sig vara dagens drag.

Vi glider sedan vidare längre upp i ån men utan resultat och fiskar även på andra sidan ån men inte det heller resultat vi börjar tröttnar på jerka lite och bestämmer oss för att trolla lite innan vi åker hem. Henke som febrilt kämpar för att få igång sitt fiske får efter möda och slit med sitt jerkande även han sin första gädda men den fick han på trolling med det klassiska skeddraget "mörtlänken" som även denna var en bra storlek på runt 2.5-3kg ~
Henkes första våren 2010

Sammanfattning 5 april 2010.
En bra fiskedag som kantades av fina fiskar, just nu verkar det som att gäddorna står vid branter ca 1-3 meters djup. Dagens drag var den vita "The pig"som jacke tog 3 gäddor på. Vattnet var rätt så grumligt så vi satsade på ljusa drag som visar sig tydligt i vattnet, vilket gav ett hyffsat resultat.
Vattnet var rätt kallt ca 4-5 grader så fiskarna var inte så alerta, långa vev stop och fiska hem betet sakta  var dagens rätta medicin.

Henric & Jakob

Nu börjar det.

Igår så var redaktionen ute  för att testa lite nya beten och för att få in känslan igen, efter en lång vinter.
Ett hugg blev det, men gäddan missade betet, sen så ville han inte hugga igen. Men på lördag ev måndag så åker redaktionen till Blekinge skärgård för att fiska lite vårgädda, hoppas på lite bättre resultat då.