Hindsen

Vi åkte till våran hemma sjö Hindsen för lite trollnig efter gädda, vi började turen vid klockan 5. Vi började köra mellan 2 grund där det största djupet går upp mot 12 meter, första gäddan togs på 7 meter djupt och det var Jacke som tog den.

En gädda som vägde 2 kg som blev tagen på en blå rapala super shad.
Vi forstätter och kör på djupet och på grundare vatten, inget händer så vi byter ställe och åker till ett ställe som vi inte fiskat så mycket på men som vi hört har varit bra .

Vi kör på ca 10 meters djup också kvitterar Henke med att dra upp en 2,5 kg.

En liten goding som blev tagen på en grå westin jätte, denna fick avsluta fisket för denna gången.

Lagan...

Vi åkte till karlfors för att fiska lite fin sommar gädda vi var ute vid sjön vid 7 på morgonen.

Vi började turen med lite trolling till det ställe vi tänkte börja kasta, redan efter några minuter så smäller det till på jacke spö.

En gädda på 2 kg som gick bet på en buster jerk blå/vit.

Sedan fick vi 3 st gäddor till men dem var lite smö för att vara med bloggen.

Vi fick 5 st små gäddor på ca 4 timmar men dem lite större lyste i sin frånvaro.
Snart så ska vi åka tillbax till Hindsen igen för lite trollning.

Taktikbyte gav resultat

Efter har varit ute några turer i den här sommaren har det gett ganska dåligt resultat, så vi har nu bytt taktik och testat bottenmete.

Begav sig till dem djupare delarna på sjön där det är 13 m djupt, så djupt  så att våra wobblers inte räcker till.

Provade en kort runda igår hade bara en betes fisk och det gav resultat efter 20 min.

Det var lite svårt och veta när man skulle göra mothugget för man ska ju låta gäddan tar sitt byte så att den hinner få in mörten i munnen.

Vi hade nog lite tur för Jakob gjorde mothugget lite sent för när vi väl fått upp gäddan som visade sig väga 4 kg
hade han svalt hela mörten ner i sin lilla magsäck och kroken låg kvar perfekt i mungipan så det var bara att kroka av och släppa i igen.

Sammanfattning: Det här gav resultat direkt så detta kommer vi fortsätta köra på ett tag nu i den här sommar värmen när gäddan söker sig till dem djupare delarna av sjön.
Det jobbiga är bara att få tag på betesfisken, så där kul att stå och meta upp mört i Ävjan lilla "ån" mellan figy och tinas ö!  Om någon har tips hur vi enkelt och smidigt får mört så skriv gärna!

Kanon fiske i Särna.

Det blev en lyckad fiske resa till Särna, dem sa innan vi åkte upp att det var stora möjligheter till bra fiske då kläckningen precis hade börjat och att det var lovat sol och lite vind hela helgen.
så vi kunde inte klaga på förutsättnigarna.

Vi bodde i ett rött hus utan TV, som vi inte är vana vid att göra så istället blev det extra mycket fiske!

Huset som vi bodde i låg mitt ute i ingenstanns vilket var skönt, här grillade vi på kvällarna och kollade ut över den fina utsikten.

Fiskemetoden vi använde var flugfiske och vi fiskade efter Öring och Harr.

Här ser ni Henke som visar ett av sina fina kast!!

Fisket blev väldigt lyckad vi fick upp CA 50 fiskar på 2.5 fiskedagar.

Här är Henke med en liten Harr!

Jakobs Harr som vi sedan grillade på kvällen.

Niklas vackra Öring!!

Sammanfattning: Ett mycket lyckat flugfiske för vi som provade på det för första gången.
Fiskarna här är rediga fighters, dem blir ju inte så stora dock, största vi fick var nog på en 35 cm lång Öring. Sen fick Jacke en harr på ca 30 cm.

Nästa fisketur vet vi inte när det blir, men förmodligen dröjjer det till nästa vecka, men då är det Gädda som gäller igen.